Home Dagboek Eilat Gastenboek English version

Foto's:

fotoblad 12    
klaar voor vertrek

Tweeënhalve maand zijn we in Nederland geweest: juli, augustus en 2 weken in september. Die weken hebben we aangegrepen om de zaak leeg te ruimen in afwachting van funderingsherstel of verkoop, een werkplaats in de woonkamer te maken, en het huis grondig op te ruimen. 

Het plan was bij onze volgende periode in  Eilat wat meer spullen van huis mee te nemen (meer dan die 180 kg van de vorige keer!!!).  En als je dan toch een bestelbusje hebt, dan maar met de auto. Maar dat ging niet zo simpel: wekenlang bellen en emailen  leverden uiteindelijk, pas begin september de oplossing om van Europa naar Israel te varen: de routes over land zijn niet erg aan te bevelen wegens teveel antipathie met ons reisdoel.

Duitsland in

Onze dappere "Shai" (Ivriet voor "Gift") zakte nog net niet door zijn veren: achterin zaten 5 verhuisdozen, een enorme kist vol met computerspullen, trafo's, voedingen, accu's etc, een ladenblok afgetopt met boeken en etenswaren, een werktafel met een bureaustoel, 2 tuinstoelen, 4 flessen whiskey, 2 duikflessen en 30 kilo lood, een vuilnisbak vol met keukengerei, 3 stellingkasten, een telescoop, stofzuiger, "pech onderweg" spullen en niet te vergeten Sonja's safari hoed. Op de achterbank 2 reistassen, een koelkastje, kist met snoep voor onderweg, een vastgeketende laptop, 20 liter water en een wielklem type Amsterdam. De achterruiten waren bovendien dicht gemaakt met tralies: hoezo goed voorbereid?

 
 
Voeten op het dashboard

Sonja voelt zich doorgaans wat "unheimisch" in Duitsland, en neemt in Venlo het stuur over zodat ze de eerste 2 uur wat omhanden heeft. Het rijden gaat echter heerlijk, en na de volgende wissel zit ze al lekker ontspannen met de voeten op het dashboard.
bergen Oostenrijk

Shai vreet zich gestaag door de kilometers heen. Het rijden gaat heel goed, al is er veel zijwind en door het gewicht achterin heeft 'ie een  beetje de neiging te slingeren. We houden de snelheid daarom rond 110 en dan gaat het prima. 's Middags komen de bergen van Oostenrijk al in zicht.  

Verkeersbord Oostenrijk


We zijn op de goede weg: A staat voor Oostenrijk, I voor Italie, en het hotel waar we een kamer besproken hebben is vlakbij Innsbruck: kan haast niet misgaan.

Oostenrijk

De grens: toch een vreemde gewaarwording dat je heel Europa kunt doorkruisen zonder enige paspoort controle en zonder geld te wisselen. De eerste dag hebben we precies 1000 km gereden, 2 keer getankt en er een uurtje of 10 over gedaan.
Italie

Na de overnachting in hotel "Heilig Kreuz" halen we al vroeg de bus uit de parkeergarage en vertrekken om 8 uur richting Italie. Sonja scheurt door de Brennerpas (nou ja, harder dan 80 gaat Shai niet omhoog met al dat gewicht achterin), en kort daarop passeren we het bord van Italie. 

Ancona

Na een uurtje of 7 komen we in Ancona aan. We kunnen de overtocht naar Griekenland een dag eerder maken dan gereserveerd: toch handig om niet in  het hoog-seizoen te reizen!  Het is al lekker warm hier, dus we gaan naar het helikopter dek van de ferry om te genieten van het uitzicht op Ancona.

Adriatische bubbels

Henk kan het weer niet laten: een fles roze bubbels komt te voorschijn, perfect gekoeld in het koelkastje in de auto: ter viering van een geslaagde eerste deel van de reis.
bus op de ferry

Shai rust uit op het camperdek van de ferry: hier mag je ook met een camper of caravan staan en erin overnachten. Aan het plafond hangen stopkontakten voor de stroomvoorziening. We hadden in Nederland nog bijna  een camper gekocht, maar die werd net voor onze neus weggekaapt. Bovendien is Shai handzamer in Eilat en heeft een automaat, dus achteraf geen slechte keus. Misschien gaan we dit later nog eens met een camper doen.
Igoumenitsa

We slapen heerlijk aan boord van de ferry, op een korte verstoring na van een paar aso Duitse tieners. De volgende morgen maakt de boot een korte tussenstop in Igoumenitsa, een plaatsje circa 250 km noordelijker in Griekenland. Het is windstil, en de rook van de ferries steigt loodrecht omhoog.
Mikrolimano

Na aankomst in Patras is het ongeveer 3 uur rijden naar Athene. Helaas schrijven de Grieken de naam van de plek waar we naar toe moeten op minstens drie verschillende manieren, en dus verdwalen we prompt met het busje in het centrum van Athene, in de avondspits. Gelukkig hebben we dit soort verkeer al geoefend in Israel en we komen zonder krassen uiteindelijk toch in Pireas. Vanuit de hotelkamer kijken we uit over de jachthaven van Mikrolimano.
diner in hotel Mistral

Eindelijk eten (nou ja, eigenlijk zijn we nergens iets tekort gekomen). Henk krijgt een kunstwerkje van gamba's, Sonja rijgt een zwaardvis aan haar vork.
Trader 1

Na een extra dagje Athene, met bezoek aan het Syndagma plein en het nationaal archeologisch museum, en een copieuze maaltijd aan het water in Mikrolimano, zoeken we de boot op:  een echte vrachtschuit voor Roll On/ Roll Off vervoer. De Trader 1 wordt geladen met vrachtwagen trailers, containers op platte wagens, losse pallets, en een zootje personenauto's. De boot is afgeladen vol.
busje laden

Shai staat hier voor het gapende vrachtruim van de schuit. In het midden is een enorme lift waarmee de trailers naar het bovendek en het ruim gebracht worden. Als die vol zijn wordt ook het laadruim helemaal volgestouwd, o.a. met rechtssturende personenauto's voor Cyprus.

in het ruim

Shai staat aan boord. Naast ons staat nog een avontuurlijke Nederlander die met zijn landrover heel Europa is doorgetrokken en nu een poosje naar Israel en Jordanie gaat.
op de railing

Sonja voelt zich meteen thuis aan boord. Voetje op een bolder, zittend op de railing, bekijken we het gedoe in de haven en het laden van de trailers op het bovendek.
officers mess

Maaltijd in de officiers mess. Zodra je gaat zitten slingert de steward binnen 2 minuten een maaltijd voor je neus, voor iedereen hetzelfde, maar het eten is goed en de druiventros gigantisch.

owners cabin

De steward Ibrahim gaf ons de owners hut, waarschijnlijk om de dame te vrijwaren van vrijpostige truck chauffeurs. De kamer was heel groot, met zware lederen meubels, twee ruime bedden, en een eigen douche en toilet. Alles plakte van het zout, maar was redelijk schoon en we sliepen er als rozen.
laptop op zee

Verslag van een zeereis: Sonja typt een stuk reisverslag op de laptop, lekker buiten op een bankje, terwijl in de verte allerlei Griekse eilanden langsschuiven. Via de routeplanner en de GPS ontvanger van de laptop konden we volgen waar we waren: de reis ging eerst oostwaarts ten noorden van Rhodos langs, toen zuidwaarts naar Cyprus. Daar hield de kaart op. De zee op de achtergrond is een tikje woelig deze morgen, het schip slingert een beetje, en Sonja blijft op grote afstand van de etensgeuren uit de keuken. Een tabletje Primatour voorkomt erger.
uitgewaaid

Dit is het gevolg van een dagje zeebonk spelen: zondoorstoofd, helemaal verwaaid, maar ongelofelijk naar ons zin gehad !!!

Zonsondergang

Zonsondergang over Rhodos. Het was net na nieuwe maan, en de nacht was heel helder. Voor het eerst konden we de melkweg zien, adembenemend.
loods

De loods komt aan boord voor de tussenstop in  Cyprus.
sleepboot

Een sleepboot helpt om het schip in de kleine haven te keren. Het schip ligt naast 3 cruiseboten die geleidelijk aan allemaal vertrekken richting Haifa.

bus op de kade

Op Cyprus moet de auto tijdelijk op de kant staan om ruimte te maken voor het lossen van de trailers. Terwijl de andere auto's staan te bakken in de zon weet Henk het enige stukje schaduw te vinden in de hele haven. Dat is goed nieuws voor de pakken hagelslag in de auto!
kaaskoppen

In totaal zijn er 5 opvarenden deze keer, 2 truckers die hulpgoederen naar Jerusalem en Gaza brengen, de man met de Landrover, en wij. En toevallig of niet: allemaal kaaskoppen uit Nederland. Hoezo reislustig volkje?
beloofde land

's Avonds varen we weg uit Cyprus. We hebben gezelschap gekregen van 2 Israeli uit Haifa die drie maanden op Cyprus geweest zijn: Itschak en Roshanna. We delen een fles bubbels en genieten van 3 vallende sterren en opnieuw de melkweg, terwijl Cyprus langzaam in de verte verdwijnt. Vroeg naar bed, want 's ochtends vroeg komen we al in Israel aan. Het is 6 uur als Sonja opstaat, door de patrijspoort kijkt en het beloofde land ziet. Snel aan dek om de zonsopgang boven de Carmel mountain te zien.

zonsopkomst boven Haifa

De Trader-1 schuift langzaam de haven in, geassisteerd door een  sleepboot en een loods, terwijl de hemel dieppaars kleurt van de opkomende zon. Nog eventjes, en we zijn er.
Security Check

Nou, dat eventjes werd een behoorlijk lang eventjes: alles in de auto moest door de security check heen: alle dozen, kasten, bedden, kratten; zelfs het reservewiel werd onder de auto uitgehaald en gescand.  Volop pret gehad, en ook alle medewerking van de beambten, die ook niet zeurden over het te grote aantal flessen whiskey of etenswaren. Ook voor de auto of de spullen hoefden we geen invoerrechten te betalen: er werd een formuliertje meegegeven waarmee de auto 3 maanden mag blijven, plus instructies om dat met een jaar te verlengen.
De camera was al vol (80 foto's), en eigenlijk wilden we zo snel mogelijk naar huis, dus foto's van onderweg zijn er niet. Om 11 uur reden we het haventerrein af, legden nog even snel een bezoekje af bij een oud-Dordtenees die in Haifa woont, overhandigden een blik "schapekoppen", en toen was het nog 7 uur rijden naar Eilat.

Eerst namen we de nieuwe snelweg 6 om alle verkeersdrukte bij TelAviv te vermijden. Vervolgens in Be'er Sheva per ongeluk op weg 40 terecht gekomen, de alternatieve en moeilijker route naar Eilat. Maar wat een feest was dat om te rijden: spectaculaire woestijn landschappen, de gigantische krater bij Mitspe Ramon waar je via haarspeldbochten in afdaalt en vervolgens dwars doorheen rijdt, echt super. Als het even kan gaan we deze weg nog eens terug rijden en foto's maken.

Ruth en Yuval hadden de flat prima verzorgd, zelfs eten gehaald, dus we konden er zo intrekken. De lawaaipapegaai van boven was gelukkig opgehoepeld, en de lekkage gestopt, maar daarover later meer.


Meer weten over hoe we deze reis geboekt en ervaren hebben?
Zie de uitgebreide reisinfo .

vorigevolgende